SITSANALYS – Mari kollar och coachar för bättre sits

Vi filmade 12 ekipage med ridskoleryttare och analyserade deras sits och inverkan. Mari tipsar om vad de kan göra för att komma tillrätta med de svaga delarna i sin sits och vilka övningar de kan ha mest nytta av i hennes bok Sitsskolan.

Kanske känner du igen dig i någon av ryttarna?

 

1. Marie och Beamer
”Försök att skjuta fram höfterna”
Bra överliv och blick och ett bra skänkelläge.
Sätet kommer för långt tillbaka i sadeln och ryttare sitter lite grann “ovanpå” hästen. Kanske beror det på en kort höftböjare eller strama benmuskler? Ibland ser man att hästen försöker dra ryttaren ur sadeln och ryttaren har något för långa tyglar.
Försök att skjuta fram höfterna för att få en mer korrekt lodlinje. Korta tyglarna och flytta fram armbågarna för att få en bra vinkel mot hästens mun.
Jobba långsiktigt med att stärka bålmusklerna exempelvis genom sit-ups. Stretcha höftböjaren och musklerna på benens framsida och insida för att komma djupare ner i sadeln.

.

2. Åsa och Lutnia
”Behöver få starkare bålmuskler
Ryttaren har en mjuk och följsam sits, sitter djupt ner i sadeln och har skänkeln bra placerad.
Behöver bli lite starkare i bålmusklerna för att få mer inverkan i sitsen. Axlarna faller framåt och ryttaren lägger omkull handen, vilket också gör sitsen svagare och det blir svårt att ta korrekta tygeltag.
Övning: Lyft upp axlarna mot öronen, för dem bakåt och släpp ner för att få dem rätt placerade, kan göras under framskrittningen. Placera armbågarna intill kroppen så kommer tummarna automatiskt högst på handen.
Jobba långsiktigt med att stärka magmusklerna genom exempelvis sit-ups och “plankan”. Stretcha bröstmuskeln och gör “örnen” för att öppna upp bröstkorgen.

.

3. Rebecka och Daiquiri
Ryttaren har en bra lodlinje med mellandelen rätt placerad i sadeln, ett upprätt överliv och ett bra skänkelläge.
Behöver slappna av lite mer i axlarna för att få en något mjukare kontakt med hästens mun. Ryttaren tittar ofta ner på hästen.
Rulla lite grann på axlarna då och då under ridpasset för att kolla att du är avspänd. Gör övningen där du omväxlande för fram höger och vänster axel. Titta omväxlande till höger och vänster för att få upp blicken. Känn efter att du har mjuka armbågar.
Gör övningen “Ugglan” för att öva rörligheten i överkroppen. Stretcha bröstmuskeln genom övningarna på sid. 80-81 i Sitsskolan.

.

4. Rebecca och Laguna
Ryttaren har en mjuk och följsam sits, en ganska bra lodlinje och ett stadigt och bra överliv.
Sätet åker något för långt bak och ryttaren drar upp knän och hälar lite grann.
Försök att skjuta fram höfterna något och gör gärna övningen “benlyft” till häst för att känna att du sitter på sittbenen. Försök att slappna av i knäna för att få bättre tramp i stigbygeln.
Kom ihåg att stretcha korta höftböjaren och vadmuskeln.

.

5. Catharina och Achilleus
Ganska bra lodlinje, bra överliv och ganska stadig sits och stark inverkan.
Sitter något ovanför sadeln med stela höfter och något stela axlar och armar.
Försök att slappna av mer i höfter och axlar. Gör gärna övningen där du flyttar dig från sida till sida i sadeln för att slappna av mer i höfterna, och övningen där du för fram en axel i taget för att kontrollera att du är mjuk i axlarna. försök att låta foten sjunka ner i stigbygeln.
Mjuka upp överlivet före ridningen genom exempelvis “flytande armen” och höfterna genom min favoritövning “kålmasken”. Stretcha lårens framsida och insida samt vadmuskeln.

.

6. Sara och Mambo
Bra lodlinje och korrekt handställning.
Ryttaren sitter lite “ovanpå” hästen och behöver slappna av mer i lår och höftleder för att komma djupare ner i sadeln och bli mer följsam. Även hälarna behöver komma djupare ner. Skuldrorna behöver också dras tillbaka så att bröstbenet kommer upp.
Övning: Gör övningen “Benlyft” där du lyfter ut omväxlande höger och vänster ben från sadeln exempelvis när du skrittar fram för att komma djupare ner i sadeln. Flytta sätet omväxlande till höger och till vänster i sadeln i trav nedsittning för att bli mjukare i höfterna och därmed mer följsam. Variera mellan att stå i lätt sits och känna att du sviktar i vristen och att sitta ner med bibehållen svikt.
Övning: Gör övningarna “Kålmasken” och “Klockan” ur Sitsskolan för att mjuka upp höfter och axlar. Värm gärna upp höfterna innan ridpasset genom att “Gå på 4 olika sätt”. Stretcha vadmuskeln för att bli mjukare i vristen.

.

7. Fredrika och Crack
Ryttaren sitter i en ganska bra lodrät sits med upprätt överliv och bra svikt i fotleden.
Reser sig för högt upp i lättridningen och kommer lite grann i “bakvikt” vilket gör att underskänkeln blir ostadig. Foten pekar för mycket utåt och skänkeln behöver komma något mer tillbaka. Handen blir ofta för låg och armbågarna för raka (blir bättre efter en stund). .
Jobba med taktövningar i lättridningen för att hitta balansen och försök att bara resa dig minimalt upp ur sadeln i lättridningen. Vrid om låret så att tån pekar mer framåt. Korta tyglarna och böj på armbågen så du får en rak linje från armbågen och till hästens mun.
Övning: Stretcha höftböjaren och lårets framsida för att få tillbaka underskänkeln. Du kan också stretcha samma muskler till häst, se Sitsskolan sid. 113. Pröva att rida med “dubbel tygelfattning” för att få ihop händerna.

.

8. Louisa och Charlotte

Ryttaren har ett stadigt överliv men drar upp knän och hälar. Behöver komma lite djupare ner i sadeln. Händerna är för något för låga och armbågarna alltför raka (mest i traven).
Försök att skjuta fram höfterna så sätet kommer längre fram i sadeln och sitt lite mer på sittbenen för att komma i lodplanet. Variera gärna mellan att stå i lätt sits och känna att hälarna strävar nedåt och att du har svikt i fotleden och att sitta ned.
Övning: Stretcha gärna korta höftböjaren samt vaden och fotleden (sid 116 i Sitsskolan) för att få “längre” ben till häst. Böj på armbågarna och höj handen så du får en rak linje till hästens mun.

.


9. Jenny och Tolina
”Slappna av mer i höfterna”
Ryttaren har mellandelen rätt placerad i sadeln, ett upprätt överliv och ett bra skänkelläge, alltså en bra lodrät sits.
Behöver slappna av lite mer i höfterna för att kunna släppa fram hästens rörelser genom sätet och hitta lite mer “gung i rumpan”. Även axlarna är lite spända.
Gör gärna ett par “höftlyft” under framskrittningen för att mjuka upp höfterna. Flytta gärna sätet omväxlande till höger och till vänster i sadeln i trav nedsittning för att bli mjukare i höfterna och därmed mer följsam.
Jobba gärna utan häst med övningar som mjukar upp ryggrad och korsled.

.

10. Sara och Blomman
”Få mer svikt i vristen”
Ryttaren sitter i en korrekt lodrät sits med mellandelen rätt placerad i sadeln och har bra vinklar i höft- knä- och fotleder. Bra handställning och sitsen är stadig men ändå mjuk och följsam.
Stoppa in foten något mer i stigbygeln (placera stigbygeln på den bredaste delen av foten) för att få något mer svikt i vristen.
Det är bara att jobba vidare med att behålla en mjuk och följsam sits och gå vidare med att öva på “tajmingen” mellan hjälperna!

.

11. Gunnel och Anjou
Bra överliv och mjuk hand.
Sätet åker för mycket bakåt i sadeln och ryttaren drar upp knän och hälar. Benen är vridna utåt så att tårna pekar för mycket ut från hästen. Handställningen är något för bred.
Försök att skjuta fram höfterna och ta tag i låret och vrid om överskänkeln så att benet blir rätt placerat. Sänk hälen genom att föreställa dig att du “står” på marken när du sitter till häst. Rid gärna med “dubbel tygelfattning” för att få ihop händerna.
Kom ihåg att stretcha korta höftböjaren för att få fram sätet. Gör övningen där du ligger på rygg med böjda ben och lyfter en höft i taget mot taket.

.

12. Saga och MQ
Ryttaren har en mjuk och följsam sits och sitter djupt ner i sadeln. Bra blick.
Behöver skjuta fram höfterna för att få sätet rätt placerat i sadeln och dra tillbaka skänkeln en aning. Foten pekar för mycket utåt och ryttaren har för långa tyglar och något bred handställning vilket gör det svårt att inverka på ett bra sätt med tygelhjälperna. .
Försök att skjuta fram höfterna för att få en mer korrekt lodlinje. vrid om låret så att tån pekar mer snett framåt än utåt.  Korta tyglarna och flytta fram armbågarna för att få en bra vinkel mot hästens mun.
Övning: Stretcha höftböjaren och musklerna på benens framsida och insida för att komma fram mera med höfterna och får en bra lodlinje.


13. Agneta och Ravell

Ryttaren rider mjukt och följsamt och är avslappnad och följsam i höften. Mycket bra lodlinje och korrekt linje från armbågen och till hästens mun.
Vrider ut knä och fot för mycket vilket gör att skänkelns inverkan kan bli lite starkare än ryttaren önskar. Kunde vara något mer följsam i handen, speciellt i galoppen.
Försök att vrida om låret så att tån pekar mer snett framåt än utåt. Slappna av lite mer i armbågarna så att handen blir mer följsam och stödet i handen något lättare.
Träna musklerna på lårets utsida för att stärka lårmuskeln, t ex genom att stå upp eller ligga på sidan och lyfta och sänka benet utåt i sidled. Genom att stärka lårmuskeln kommer benet och foten automatiskt att vinklas mer framåt.

 

 

Leave a Reply